Kostuums

Voor Edward Twee werkte fABULEUS voor het eerst met een jongerenkostuumteam.  

Tijdlijn

Juni 2019
Eerste lezing

De kostuumploeg komt voor het eerst samen met de spelers om te luisteren naar het script. Zo krijgen ze een beeld van het verhaal, de personages en de wereld die ze samen zullen scheppen.

Augustus 2019
Ontwerpfase

De eerste confrontatie met het materiaal waarmee ze de komende maanden zullen werken: een stock van letterlijk honderden afgedankte kostuums van de VRT. Hieruit zullen de kostuums van Edward Twee gerecycleerd worden. De enorme stock moet eerst uitgepakt, opgehangen en gesorteerd worden.

In de mode-industrie gebeurt het vaak dat kleding die niet verkocht wordt, wordt vernietigd. Niet alleen grote bedrijven als H&M doen dat, maar ook duurdere modehuizen. Doodzonde, vindt Duran Lantink . En bovendien totaal niet duurzaam. Daarom koopt de modeontwerper de overgebleven designerkleding op en maakt er nieuwe ontwerpen van. De stukken uit de ‘sales bin’ worden prachtige assemblages van kleuren, materialen en merken > Meer informatie

#1

Inspiratie haalde de kostuumploeg uit de collectie van Duran Lantink, die ook veel met werkt vanuit het principe van recyclage of upcylcing.

Herfstvakantie 2019
Maakfase

De kostuumploeg werkt in een ruimte naast de repetitieplek. Zo kunnen de ontwerpen mee evolueren met wat er op op het podium gebeurt.

Kerstvakantie 2019
Herwerkfase

Sommige ideeën worden helemaal omgegooid. Gelukkig zijn er ook vaste waarden waar iedereen tevreden over is en waarrond de rest van de collectie kan worden opgebouwd.

Krokusvakantie 2020
Eindfase

In de week voor de premiere verandert de voorstelling nog sterk en dat vertaalt zich ook in de kostuums. Er worden nog enkele drastische kostuumwissels doorgevoerd, maar er wordt ook tijd gemaakt voor detailwerk. Tenslotte werd elk stuk voorzien van een label en opgenomen in een kostuumlijst.

De ontwerpen

Edward Twee draagt een opvallende zware koningsjas, een erfstuk van zijn vader: een symbool van status en macht. Hoe meer macht hij verliest, hoe minder kledij hij draagt, en hoe kwetsbaarder hij is.

Prinses Edward draagt een speels groen kleedje en een volumineuze gele cape die haar jeugdigheid benadrukt.

Isabella: haar kostuum evolueert van goedaardig naar duisterder door het toevoegen van donkere elementen. Wanneer ze voor het volk staat, draagt ze een bontmantel om haar status als koningin aan te geven.

Gaveston is de buitenstaander. Hij geeft veel om zijn kleding en zijn uiterlijk. Hij draagt twee opvallende chique kostuumvesten, en geen schoenen. Hij is onvoorspelbaar en doet wat hij wil. 

Kent geeft om haar status, wat anderen van haar denken. Ze is zelfzeker en valt op. Ze draagt een felle gele broek en een kleurrijke vest. 

Baron houdt van controle. Ze is stoer en straalt een hoge status uit. Ze heeft de look van een Britse dandy en draagt zwarte handschoenen. 

Mortimer is zeer fysiek. Heeft een losse, uitdagende look. Hij laat steeds meer van zijn ware aard zien en eindigt uiteindelijk in zijn felgroene kraag met open rug. 

Spencer is jong en onwetend. Hij draagt hippe losse kleding. Zijn lange witte hemd geeft hem een jongere look. 

Wicca is spiritueel en dwingt respect af . Ze wordt door niemand aangeraakt. Haar hoge haar staat symbool voor haar macht.

Voor de kimono van Wicca werd een patroon getekend op maat van actrice Joëtta. Uit de stock werden oude hemden in blauwe en bruine tinten verzameld en verknipt tot lange stroken. Hiermee werd een patroon van gekleurde vakken gemaakt en gestikt tot een groot stuk stof. Daaruit werd de kimono gemaakt. Ook de hoofdband en de tailleband werden op dezelfde manier gemaakt. De kimono werd aan de onderkant verzwaard en afgewerkt met een band uit een andere gerecycleerde stof.