Rythm is a dancer. It’s a soul companion. You can feel it everywhere.*
Wie aan dans denkt, denkt niet meteen aan wiskunde. Maar vraag aan elke danser wat een grote hulp is om een choreografie te onthouden en die zal je zeggen dat je zeer goed moet kunnen tellen.
Het is namelijk door te tellen dat je kan inhaken op het ritme van de dans. Die cadans is eigenlijk het hart van elke choreografie. Het bepaalt wanneer bewegingen moeten gebeuren, of wanneer ze moeten versnellen of vertragen. Of misschien helemaal stoppen. En ook al hoor je niets, je kan het ritme voelen, of je nu zelf danst of naar iemand kijkt.
Maar het verband tussen wiskunde en dans gaat natuurlijk verder dan tellen alleen. Ruimtelijk inzicht komt je ook altijd van pas. Denk maar aan de lijnen die een danser onzichtbaar op de vloer tekent als hij beweegt. Wat op het eerste zicht misschien heel ingewikkeld lijkt, ziet er veel eenvoudiger uit eens je het vloerpatroon hebt ontrafeld. Dansen zonder tegen elkaar te botsen is dan plots een stuk gemakkelijker.
In de choreografie van SNAP XL komen al die dingen samen. De dansers trainden maandenlang onder leiding van Talitha De Decker en Piet Van Dycke om elke beweging en verplaatsing vanbuiten te leren en zo precies mogelijk uit te voeren. De inspiratie daarvoor kwam van de zogenaamde “squaredances”. Door middel van een vastgelegd doorschuifsysteem (=’the square’) kunnen dansers zo op de dansvloer voor elkaar inspringen. De eindeloze mogelijkheden daarvan worden in SNAP XL helemaal verkend. SNAP XL is een echte krachttoer die heel wat van de dansers vraagt.
Wie denkt dat een knallend feestje met strakke wiskundige regels niet mogelijk is móét naar SNAP XL komen kijken. Wedden dat je niet blijft stilzitten?