Ik stond 40 jaar in het onderwijs en ik schaam mij diep.

Charles Ducal heeft het te vaak zien gebeuren: anderstalige kinderen krijgen sneller een B-attest, ondanks hun inzet. Hij klaagt het systeem aan.
Opiniestuk in De Standaard op 31 augustus 2019.

Do schools kill creativity?

In deze alom geprezen én fel bekritiseerde TED talk stelt sir Ken Robinson dat we talenten van mensen te weinig benutten. We zouden in het onderwijs meer moeten doen om passie bij jongeren aan te wakkeren. Bekijk hier het betoog van Ken Robinson.

“Is onderwijs weggegooid geld?”

Econoom Bryan Caplan stelt dat onderwijs een verspilling is van tijd en geld. Misschien een nogal extreme stelling. Maar wél eentje die aan het denken zet.
Een artikel van Jesse Frederik in De Correspondent.

“Is het Finse systeem beter?”

Het Finse onderwijs staat wereldwijd bekend als een voorbeeld. Naar school gaan is er echt gratis. Elitescholen bestaan er niet, ghettoscholen ook niet. Wat je sociale afkomst ook is, leerlingen hebben er gelijke kansen. En vooral: een jaartje overdoen bestaat in Finse scholen (bijna) niet. Negen jongeren van jeugdhuis Chicago (D’Broej) trokken naar Finland en spraken er met onderwijsspecialisten. Check hier hun verslag.

Stage one happens when a baby is born and starts a process of individual learning driven by exploration. Soon the limitations of this exploration requires finding adults who will tell things the child is unable to experiment with.
In stage two, the child enters school, where experiential learning is gradually replaced by learning by being told. The trauma is to stop learning and accept being taught.
Those who survive this strangling intellectual torture enter stage three which involves deschooling, learning to learn, experiencing and learning to be creative, effectively returning to stage one.” (Seymour Papert)

“Niet alleen je schoolcijfers, maar ook je persoonlijkheid bepaalt of je succesvol wordt in het leven.”

Daarom komt er in het onderwijs steeds meer aandacht voor persoonsvorming. Dat lijkt nobel, maar uiteindelijk is kweken van economisch productieve werknemers het doel.
Een artikel van Johannes Visser en Kauthar Bouchallikht in De Correspondent.

Leerkrachten kunnen echt het verschil maken in het leven van jongeren.

VRT NWS brengt het verhaal van oud-leerlingen over hun topleerkracht die voor hen heel belangrijk is geweest. Voor de gelegenheid brachten we hen opnieuw samen op de school waar ze elkaar hebben ontmoet. Reportage

“Ik heb een heel strenge moeder. Op mijn eerste rapport had ik zes buizen. Toen heeft ze mij bijna halfdood geslagen.”

Hoe schoon is mijn school, zo heet het radioportret dat Luk Haekens 20 jaar geleden maakte van de kinderen in een klein schooltje in een Brusselse achterstandwijk. Bikkelhard en hartverscheurend tegelijk. Luister hier naar documentaire.

“Dat de kwaliteit van het onderwijs in Vlaanderen daalt, is in grote mate te wijten aan de “pretpedagogie” van het katholieke onderwijs.”

In april 2019 gingen Bart De Wever en Lieven Boeve, de baas van het Katholiek Onderwijs, met elkaar in de clinch over de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs. Ligt er te weinig of juist teveel nadruk op presteren? Lees hier één van de artikels over de discussie.